Witamy !!
Maj coraz bliżej. Niestety, nie potrafimy
przewidzieć, jakimi tematami "uraczy" Was Okręgowa Komisja Egzaminacyjna
w tym roku. Jedno jest pewne, podobnie jak w poprzednich latach, tak i
teraz nie zabraknie w pytaniach maturalnych "człowieka".
Trudno przewidzieć, jakiej sfery jego życia będzie dotyczył problem, bo
tak jak skomplikowana jest istota ludzka, tak też wiele możliwości jej
zaistnienia w literaturze. Ale że się pojawi, to pewne!
Proponujemy Wam zatem 3 hasła, naszym zdaniem najbardziej uniwersalne,
dotyczące homo sapiens : CZŁOWIEK (i prawie wszystko, co się z nim wiąże),
MORALNOŚĆ, ZAGROŻENIE.
Oprócz przykładowych tematów z nimi związanych, zasugerujemy również możliwości
ich interpretacji oraz dobór najwłaściwszych, choć oczywiście nie jedynych,
bohaterów literackich.
hasło: CZŁOWIEK
tematy:
1. Do jakich przemyśleń dotyczących natury człowieka, jego zgody na zło
skłoniła cię
lektura wybranych utworów?
2. "Uczę się ciebie, człowieku" (Jerzy Liebert) - czego dowiedziałeś się
o człowieku, czytając
lektury?
3. "Studiowanie literatury nie jest niczym innym jak studiowaniem ludzi"
(George Sand).
Jakiej wiedzy o człowieku dostarczyły Ci poznane utwory literackie?
4. "Czymże jest człowiek i czegóż mu trzeba?" Jaką odpowiedź na pytanie
K. Przerwy-
-Tetmajera przynosi literatura XX wieku?
5. "Człowiek ma w życiu dwa wyjścia: kształtować rzeczywistość lub poddać
się jej"
(Brodski). Rozważ powyższą myśl w kontekście twórczości wybranych pisarzy.
teza:
- wykazanie złożoności natury ludzkiej, niemożliwości jednoznacznego zdefiniowania
człowieczeństwa, tego, że literatura dowodzi - że człowiek jest i wielki,
i nikczemny.
utwory:
W.Szekspir "Makbet"
H.Ibsen "Dzika kaczka"
B.Prus "Lalka"
S.Żeromski "Ludzie bezdomni"
XX wiek:
T.Mann "Czarodziejska góra"
F.Kafka "Proces"
A.Saint-Exupery "Mały książę"
H.Krall "Zdążyć przed Panem Bogiem"
A.Camus "Dżuma"
G,Herling-Grudziński "Inny świat"
T.Borowski "Opowiadania"
W.Gombrowicz "Ferdydurke"
Z.Nałkowska "Medaliony"
K.Moczarski "Rozmowy z katem"
T.Różewicz "Kartoteka"
wnioski:
1) Człowiek jako kłębowisko namiętności, którym rządzą:
- ambicja (Makbet)
- pożądanie pieniędzy i kariery (bohaterowie Balzaca - Rastignac, Vautrin)
- miłość (Wokulski)
2) Człowiek jako zbrodniarz:
- zabija dla władzy i ukrycia własnych zbrodni (Makbet)
- zabija z racji poczucia własnej wyższości, ulegając instynktowi zbrodni
(Raskolnikow)
- zabija, przyjmując rolę kata (Jurgen Stroop oraz bohaterowie-oprawcy
z literatury łagrowej i lagrowej)
3) Człowiek bezradny wobec losu i rzeczywistości:
- nie może nic. Decyzje podejmują za niego los, fatum, siła rzeczywistość
(Józef K.- bezradność ludzka wobec świata, wielka metafora ludzkiego życia
i śmierci)
- może być bezradny wobec choroby, aresztowania, przemocy, uwięzienia
(literatura lagrowa, łagrowa i wojenna)
4) Człowiek potrafiący całkowicie poświęcić się idei - bez względu na
skutki:
- walczy o ideę prawdy ponad wszystko ( młody Ekdal z "Dzikiej kaczki")
- idealista miłości (Wokulski)
- ideowiec-społecznik (Tomasz Judym)
- poświęca się idei ratowania ludzi (dr Rieux)
5) Człowiek heroicznie ratujący drugiego człowieka lub własną godność:
- czyli bohater, rzecznik humanizmu, idei miłości bliżniego (dr Rieux,
Maksymilian Kolbe, Janusz Korczak, który nie zostawił wychowanków w
obliczu śmierci, bohaterowie powstania w getcie ze "Zdążyć przed Panem
Bogiem" lub "Rozmów z katem", Kostylew z "Innego świata", którego
samookaleczanie było heroiczną walką o własną, ludzką godność
6) Człowiek nieznający siebie-nieprzewidujący swoich reakcji
- dopiero w godzinie próby (Szymborska "Tyle wiemy o sobie na ile nas
sprawdzono") okaże się, czy człowiek jest tchórzem, bohaterem, donosicielem
itd. ( bohaterowie "Dżumy", bohaterowie literatury czasów wojny różnie
reagujący na strach, głód, pragnienie przeżycia. Jedni okazują się zdrajcami
np. Antoni Kossecki, inni okażą hart ducha i zdolność do poświęceń, jeszcze
inni przystosują się - Tadek, Jurgen Stroop)
wniosek ostateczny:
Natura ludzka wydaje się być nader skomplikowaną materią. Być może dlatego,
że nie istnieje jeden abstrakcyjny i wzorcowy człowiek - lecz jest tak
wielu ludzi...a w związku z tym tak wiele postaw, odmian szlachetnych
i wynaturzonych
hasło: MORALNOŚĆ
tematy:
1. Wierność ideałom młodości czy kariera i nadzieja na sukces życiowy?
Moje refleksje na temat wyborów moralnych bohaterów literatury okresu
pozytywizmu, modernizmu i dwudziestolecia międzywojennego.
2. Do jakich przemyśleń dotyczących natury człowieka i jego zgody na zło
skłoniła cię lektura wybranych utworów literackich?
3. Jak tworzą się zbrodniarze? Literatura źródłem informacji o wpływie
różnych czynników na degradację jednostki.
4. "Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną..."(Jan Lechoń).
Jakie wartości utrwalone w literaturze pięknej należy przekazać następnym
pokoleniom jako najważniejsze dziedzictwo?
5. "Od nas także zależy, co w dziełach widzimy"(Cz. Miłosz). Rozważ myśl,
przywołując kilka - ważnych dla Ciebie - tekstów literackich.
6. Moje podróże po krainie literatury w poszukiwaniu własnego systemu
wartości.
7. Twoje rozważania o kodeksie moralnym człowieka początku XXI wieku na
podstawie wybranych utworów literackich.
8. My jako moralni i niemoralni. Rozwiń myśl w oparciu o wybrane postawy
bohaterów literackich.
9. "Powtarzaj stare zaklęcia ludzkości" - jak współczesna literatura pomaga
w poszukiwaniu wartości uniwersalnych i ważnych dla Ciebie, jej młodego
czytelnika?
Omówienie wybranych tematów:
! Wierność ideałom
młodości czy kariera i nadzieja na sukces życiowy?
Moje refleksje na temat wyborów moralnych bohaterów literackich okresu
pozytywizmu, modernizmu i dwudziestolecia międzywojennego.
- istota tego tematu to WYBORY MORALNE postaci literackich.
Temat ogranicza wybór
do 3 epok i do pewnego typu bohatera: musi być człowiekiem dokonującym
wyboru między
karierą a ideałami Ţ czyli raczej młody u progu dojrzałości, właśnie decydujący
o kształcie
swojego życia.
Ten temat wymaga dobrej znajomości dziejów bohaterów literackich, których
postaci należy
zaprezentować. Własne zdanie pojawić się powinno w refleksji na temat
ich decyzji.
Bohaterowie:
- Rastignac z "Ojca Goriot" Balzaca - jako ten, który uległ złu świata
i postanowił zdobyć
pieniądze, władzę , stanowisko bez względu na moralną cenę, którą przyjdzie
za to płacić.
Fałsz, donos, lizusostwo, szantaż nie odpychają go, poznał już bowiem
reguły rządzące
społecznością ludzką.
- Zbyszek Dulski - choć przez chwilę próbuje postąpić przyzwoicie - w
końcu ulega presji
dulszczyzny, a to oznacza, że ma bardzo miękki kręgosłup moralny.
- Zenon Ziembiewicz - wielokrotnie postąpił wbrew kodeksowi etycznemu,
zdradził
Elżbietę, zdradził justynę, zdradził wreszcie swoje szczytne idealy z
czasów młodości.
Ci bohaterowie wybrali karierę i sukces życiowy.
Doktor Judym, Bogumił Niechcic i Justyna Orzelska pozostali wierni swoim
ideałom.
O bohaterach moralnych i niemoralnych pisałyśmy w 3 cyklu naszych spotkań!
hasło: ZAGROŻENIE
tematy:
1.Człowiek współczesny w świecie zagrożeń i unicestwianych wartości. Rozważania
nie tylko w oparciu o literaturę .
2. Stosunek do zła sprawdzianem społeczeństwa - rozwiń temat, posługując
się wybranymi
utworami literackimi z różnych epok.
3. "Bywa nieraz, że stajemy w obliczu prawd, dla których brakuje słów"(Jan
Pawel II). Czy
literatura XX wieku potwierdza tę myśl? Omów na przykładach.
4. "Tyle wiemy o sobie na ile nas sprawdzono" - słowa Wisławy Szymborskiej
uczyń mottem
pracy o wybranych dziełach literackich XX wieku.
5. "Człowiek może znieść bardzo dużo, lecz popełnia błąd sądząc, że potrafi
znieść wszystko"
- motto do refleksji o literaturze wspólczesnej.
6. "Człowiek ma w życiu dwa wyjścia; kształtować rzeczywistość lub poddać
się jej"
(J.Brodski). Rozważ powyższą myśl w kontekście twórczości wybranych pisarzy.
Wszystkie te tematy to warianty rozważań o etyce, wyborach
moralnych i człowieczeństwie - tyle, że postawione wobec sprawdzianu,
jakim jest klęska - dziejowa, żywiołowa czy cywilizacyjna.
ZAGROŻENIE pojawia się najczęściej w 3
grupach tematów:
I. Obrazy żywiołów, katastrof i zagrożeń
czyhających na ludzkość - w literaturze i sztuce
(np. w filmie).
II. Postawy ludzkie wobec zagrożeń i ich oceny ( a przykłady
z literatury).
III. Sposoby walki człowieka ze złem zagrożeń - czyli
jak stawić czoła klęskom.
Rodzaje zagrożeń i proponowany materiał literacki:
I. Zagrożenie żywiołem i epidemią, chorobą.
- Joseph Conrad "Lord Jim"
- Albert Camus "Dżuma"
- Antoine de Saint Exupery "Ziemia, planeta ludzi".
II. Zagrożenie wojną lub rewolucją.
- Z. Krasiński "Nie-Boska komedia"
- S.Żeromski "Przedwiośnie"
- G.Herling-Grudziński "Inny świat"
- A.Camus "Dżuma"
- T. Borowski "Pożegnanie z Marią"
- Z.Nałkowska "Medaliony"
- A.Szczypiorski "Początek"
- T.Różewicz "Kartoteka"
III. Zagrożenie kulturą masową i skutkami
cywilizacji.
- S. Mrożek "Tango"
- S.I.Witkiewicz "Szewcy"
- F. Kafka "Proces"
Postawy ludzkie wobec zagrożenia. Oceny.
- literatura daje świadectwo postaw niezwykle humanitarnych
- literatura ukazuje rozterki człowieka, jego lęki w sytuacjach granicznych
- literatura obrazuje postawy haniebne, nieludzkie
- literatura analizuje ludzką naturę, staje się swoistym laboratorium,
a zagrożenie - eksperymentem
Uwaga!
W dzisiejszym odcinku podajemy Wam zagadnienia z nauki o języku, na podstawie
których stworzone zostały pytania egzaminu ustnego (trzecie w zestawie).
|